Hyppää sisältöön

Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden suositukset

Eri ikäisille lapsille ja nuorille on laadittu omia fyysisen aktiivisuuden suosituksia:  

  • Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä: varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset julkaistiin vuonna 2016 
  • Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7–18-vuotiaille on vuodelta 2008. UKK-instituutti on valmistanut yläkouluikäisten nuorten suosituksesta kuvan ja tuottanut sen tueksi neuvonta- ja opetusmateriaaleja. 

Lasten ja nuorten liikkumisen suositusten uudistaminen alkaa keväällä 2020 usean toimijan yhteistyönä. 

Kuuntele SUN Radion podcast kouluikäisten liikkumisen suosituksista. Asiantuntijana UKK-instituutin hallinto- ja kehitysjohtaja Anne-Mari Jussila. 

13–18-vuotiaiden liikuntasuositus   

Kouluikäisten liikuntasuositus

UKK-instituutti on suunnitellut yhdessä Nuori Suomi ry:n kanssa nuorten liikuntasuosituksesta 2-puoleisen kortin, jossa suositus on tehty kuvalliseen muotoon (kuva yllä). Kortin toisella puolella on vinkkejä liikunnan aloittamiseen ja lisäämiseen.  

Vauhti virkistää -kortti – nuorten liikuntasuositus

Tee suunnitelma liikunnan lisäämiseksi ja seuraa liikkumisen ja ruutuajan määrää 

Kaksipuoleiseen verkossa täytettävään arviointi- ja seurantakorttiin nuori voi kirjata oman, tämänhetkisen liikkumisensa ja liikuntatavoitteensa. Vauhti virkistää -kortin toisella puolella on viikon jokaiselle päivälle taulukko liikkumisen ja ruutuajan seurantaan. 

Tämän verkossa täytettävän pdf-tiedoston voi myös tulostaa paperilla täytettäväksi. 

Feet Energy -aineistot 

Feet Energy -aineistot liikkumisen edistämiseen kouluissa: 

  • Feet Energy -video herättää nuoria pohtimaan, miten voisi lisätä omaa liikkumistaan ja vähentää ruutuaikaa ja istumistaan. 
  • Feet Energy-tehtävälehtinen on kotitehtävävihko, jossa nuoret arvioivat omia mahdollisuuksiaan lisätä liikkumista sekä vähentää ruutuaikaa ja istumista. 
  • Feet Energy -juliste on luokkajuliste, johon kirjataan opettajan johdolla nuorten pohtimia tavoitteita liikkumisen lisäämiseksi sekä ruutuajan ja istumisen vähentämiseksi. 
  • Feet Energy -lehtinen kotiväelle on infolehtinen oppilaiden huoltajille yläkouluikäisten liikkumisesta ja istumisesta. 

Feet Energy -opetusmateriaalit on tuotettu UKK-instituutin Kasit liikkeelle! -tutkimuksessa.  

Lisätietoa 

Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä: varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 21, 2016 

Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 
Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7–18-vuotiaille. Helsinki 2008.96 s.(Lasten ja nuorten liikunnan asiantuntijaryhmä 2008. Opetusministeriö, Nuori Suomi ry) 

Terve koululainen -hanke 

Terve koululainen -hankkeen verkkosivuilla on runsaasti tietoa ja tehtäviä liikkumisen merkityksestä kouluikäisille. 

Sivustolla on omat osuutensa alakouluun (5.–6. luokat) ja yläkouluun. Sivustolla on myös nuorten Vauhti virkistää -liikuntasuositus ja Feet energy -aineistot liikkumisen edistämiseen.  

Katso muut liikkumisen suositukset 

Päivitetty: 19.11.2020

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan