Hyppää sisältöön

Luontoliikunta – liiku metsässä ja poluilla

Luonto on monipuolinen terveyden ja hyvinvoinnin lähde. Sen vaikutukset voidaan huomata eri aistien kautta. Tutkimusten mukaan luonnossa liikkumisella ja jo pelkällä luonnossa oleskelulla on monia positiivia vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin.  

Luonnon fyysiset terveysvaikutukset näkyvät mm. sykkeen ja verenpaineen laskuna, vastustuskyvyn parantumisena ja matalampana riskinä sairastua sydän- ja muistisairauksiin. 

Luonnossa oleilun ja liikkumisen psyykkisiä terveysvaikutuksia ovat mm. mielialan kohentuminen, stressitason aleneminen sekä virkistyminen ja rentoutuminen. Luonnossa myönteisten tunteiden kokeminen lisääntyy ja vastaavasti epämiellyttävät tunteet vähentyvät. Luonnossa liikkumisen on myös todettu vähentävän masentuneisuuden oireita. 

Luonnon myönteiset hyvinvointivaikutukset voivat olla 

  • haittojen vähentymistä (mm. melu, saasteet, kuumuus) 
  • voimavarojen palautumista (mm. elpyminen, stressin väheneminen) 
  •  voimavarojen rakentumista (mm. liikunnan myönteisten vaikutusten lisääntyminen, unen laadun parantuminen, sosiaalisen vuorovaikutuksen lisääntyminen, jos liikkuu seurassa tai rauhoittuminen ja omiin ajatuksiin ja tuntemuksiin keskittyminen, esim. mindfulness). 

Henkisen hyvinvoinnin on todettu olevan sitä parempi mitä useammin luonnossa liikutaan. Merkitystä on myös sillä, mihin huomio luonnossa kiinnittyy. Keskittyminen omiin ajatuksiin ja tuntemuksiin, omaan tekemiseen sekä ympäröivään luontoon ovat kaikki yhteydessä parempaan mielialaan luontokäynnin jälkeen. 

Kävely vaikuttaa monella tavalla 

Yli kaksi miljoonaa suomalaista ilmoittaa harrastavansa kävelyä. Maastossa käveleminen sopii kaikenikäisille; lapset saavat nauttia liikkumisen vapaudesta, kiireiset työssäkäyvät rauhallisesta hengähdyshetkestä luonnon keskellä ja ikäihmiset raittiista ulkoilmasta ja maisemista. 

Terveydelle on hyväksi kävellä reippaasti puoli tuntia päivässä, vaikka muutaman minuutin pätkissä. Luontoon ja viheralueille pääsyn helppous kerryttää ulkoilukertoja ja sitä kautta lisääntyvät myös luonnosta saatavat terveyshyödyt. 

Metsäteillä ja kuntoradoilla voi kävellä reippaasti, liikuttaa käsiä ja pitää hartiat rentoina. Ryhdikkäästi kävellen ryhti paranee ja lihakset vahvistuvat. Metsän poluilla voi omien taitojen, kunnon ja jalkineiden mukaan patikoida, juosta ja hypelläkin. Se on hyväksi erityisesti luustolle. 

Tehokkaan kävelyn yhdistäminen marjojen poimintaan tai sienestykseen virkistää mieltä, parantaa unensaantia ja auttaa kestävyyskunnon parantamisessa. Metsästä saatu terveellinen ravinto yhdistettynä säännölliseen, reippaaseen kävelyyn tuo tuloksia painonhallinnassa ja kolesteroliarvojen alentamisessa. 

Nauti luonnossa liikkumisesta kaikkina vuodenaikoina 

Sopivassa maastossa ja oikein pukeutuneena jokainen voi nauttia luonnossa liikkumisesta kaikkina vuodenaikoina. Liikkuminen lähiviheralueilla on virkistävää, edullista, ekologista ja helposti saavutettavaa. 

Luonto on sekä liikkumispaikka että liikkumaan innostaja. Luonto ikään kuin houkuttelee liikkumaan, kaikkina vuodenaikoina. Vaihteleva maasto houkuttelee myös liikkumaan reippaammin kuin kaupunkiympäristö. Luonnossa voi liikkua myös yksin, jos kaipaa vastapainoa arjen hektisyydelle ja ihmisvilinälle. 

Talvella metsät ja jäät kutsuvat laduille, luistelureiteille ja poluille. Lumikenkäily tuo ulottuville myös reitittömät maastot. 

Sulan maan aikaan metsät kutsuvat patikoimaan, suunnistamaan ja geokätköjä etsimään. Reippaampaa menoa saa maastopyöräilemällä tai kiipeilemällä. Järvet, joet ja meri mahdollistavat mm. uimisen, vesijuoksun, melomisen ja soutamisen. 

Syksy tuo värit ja tuoksut metsään. Sienet, marjat ja ruskamaisemat houkuttelevat suomalaisia metsään ja metsäpoluille. Syksyllä reitin voi suunnata metsään kahdessakin hyödyllisessä tarkoituksessa: terveys kohenee ja sienistä sekä marjoista saa terveellistä ravintoa ruokapöytään. 

Suositus kokoon luonnossa liikkuen 

Monipuolisesti liikkumalla liikkumisen suosituksen mukaisen liikkumismäärän voi koota myös luonnossa liikkumalla.  

Reipasta tai rasittavaa kestävyystyyppistä liikkumista saa helposti esim. kävellen, hölkäten tai juosten ja käytettävissä olevien välineiden mukaan myös esim. pyöräillen, hiihtäen, meloen, soutaen jne. 

Liikehallinta kehittyy vaihtelevassa maastossa liikkuen. Erilaiset alustat kuten mättäät, kivet, kannot ja puun juuret tuovat hyvää haastetta tasapainolle, koordinaatiolle, ketteryydelle ja muille liikehallintakyvyille. 

Myös alaraajojen lihaskunto vahvistuu vaihtelevassa maastossa, erityisesti ylä- ja alamäissä. Yläraajojen lihasvoiman harjoittamiseen joutuu ehkä käyttämään hieman mielikuvitusta, mutta esimerkiksi puunrunkoa tai isoa kiveä vasten punnertamalla saa hyvin kuormitettua myös ylävartaloa ja -raajoja. 

Lisätietoa 

Päivitetty: 28.10.2020

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan