Hyppää sisältöön

Soveltava liikkumisen suositus selkokielellä aikuisille, joiden liikkuminen on vaikeutunut

Tämä suositus on aikuisille, joiden liikkuminen on vaikeutunut. Suositus kertoo, kuinka paljon sinun on hyvä liikkua viikossa.

Kaikesta liikkumisesta on hyötyä: voit liikkua arjessa monella tavalla.

Liikkuminen tekee hyvää keholle ja mielelle. Saat iloa liikkumisesta, josta pidät. Stressi vähenee, kun liikut luonnossa.

Kun liikut,

  • rentoudut ja voit paremmin
  • mielesi virkistyy
  • aivosi toimivat paremmin
  • tapaat muita ihmisiä.

Kun liikut, pärjäät paremmin arjessa. Liikkuminen ehkäisee monia sairauksia ja auttaa niiden hoidossa.

Liikkuminen myös parantaa kuntoa ja lihasvoimaa. Jaksat tehdä kotitöitä ja muita arjen asioita paremmin.

Liiku monipuolisesti joka päivä tai melkein joka päivä.

Taulukko kertoo, kuinka paljon viikossa on hyvä liikkua.

Taulukko kertoo, kuinka paljon aikuisten, joiden liikkuminen on vaikeutunut, on hyvä liikkua viikossa. Taulukon sisältö on kerrottu tekstissä kuvan alla.

Sopivasti lepoa ja liikettä

Nuku tarpeeksi

On tärkeää nukkua tarpeeksi, jotta jaksat liikkua.
Unen aikana keho ja mieli lepäävät.
Kuuntele kehoasi. Nuku päiväunet ja lepää, kun olet väsynyt.

Vähennä paikallaanoloa

Liiku välillä, pidä taukoja ja vaihda asentoa, kun istut tai olet paikallasi.

Liiku mahdollisimman usein

Jokainen askel on tärkeä. Kevyttä liikkumista ovat esimerkiksi kotitöiden teko, ulkoilu ja kävely kauppaan.

Kun liikut,

  • lihakset vahvistuvat
  • kehon jäykkyys vähenee
  • pärjäät paremmin arjessa.

Kuinka paljon pitäisi liikkua?

Reipasta liikkumista

Liiku reippaasti ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa.
Reipasta liikkumista ovat esimerkiksi vauhdikas kävely ja pyöräily.
Liikkuminen on reipasta, kun hengästyt jonkin verran.

TAI

Rasittavaa liikkumista

Liiku rasittavasti ainakin 1 tunti 15 minuuttia viikossa.
Rasittavaa liikkumista ovat esimerkiksi portaissa kävely ja juoksu.
Liikkuminen on rasittavaa, kun hengästyt paljon.

LISÄKSI

Lihaskuntoa, taitoa ja tasapainoa

Kehitä lihaskuntoa, taitoa ja tasapainoa ainakin 2 kertaa viikossa. Käytä lihaksiasi, ja muista myös venytellä.
Valitse omat tapasi liikkua. Niitä voivat olla esimerkiksi kuntosaliharjoittelu, jumppa, jooga, tanssi, pallopelit, keilaaminen ja vesijumppa.

Liiku niin kuin pystyt, oman vointisi mukaan. Voit liikkua lyhyen aikaa kerrallaan. Jo muutama minuutti riittää.

Saat apua ammattilaisilta, kun etsit itsellesi sopivaa tapaa liikkua. He voivat myös auttaa apuvälineiden etsimisessä.

Tutustu selkokieliseen esitteeseen soveltavan liikkumisen suosituksesta aikuisille, joiden liikkuminen on vaikeutunut

Tutustu selkokieliseen kuvaan soveltavan liikkumisen suosituksesta aikuisille, joiden liikkuminen on vaikeutunut

Sivun sisältö on tehty yhdessä kansanterveysjärjestöjen ja potilasjärjestöjen kanssa.

Selkomerkki.

Päivitetty: 2.8.2023

Oliko tämä sivu hyödyllinen?

Takaisin sivun yläreunaan