Hyppää sisältöön

Liikkumisen suositukset

Suositus taipuu moneen käyttötarkoitukseen 

Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista. 

Liikkumisen suosituksia voidaan käyttää liikkumisen määrää koskevassa yleisessä viestinnässä yksilöille. Suositus toimii ammattilaisten työkaluna ja hyvänä pohjana liikkumisen puheeksi ottamisessa ja liikuntaneuvonnassa. 

Suosituksia voidaan hyödyntää myös rakennettaessa aktiivisempaa koulupäivää ja työpäivää sekä pohdittaessa, millaista arjen tulisi olla erilaisissa hoivapalveluissa. Lisäksi suosituksia voidaan hyödyntää yhdyskuntasuunnitellussa, rakentamisessa ja sisustamisessa, kun mietitään, miten rakennettu ympäristömme vaikuttaa arjen aktiivisuuteemme.  

Liikkumalla terveyttä – liikkumisen suositus aikuisille 

Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille

UKK-instituutti julkaisi uuden aikuisten liikkumisen suosituksen 21.10.2019. Lue verkkolehtikirjoitus

Vireyttä liikkumalla – liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille 

Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille

UKK-instituutti julkaisi uuden yli 65-vuotiaiden liikkumisen suosituksen 16.12.2019. Lue verkkolehtikirjoitus.  

Soveltaen liikkumalla hyvinvointia – soveltava liikkumisen suositus 

Viikoittainen liikkumisen suositus 

  • aikuisille, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut 
  • aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen 
  • aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla 

UKK-instituutti julkaisi uudet sovaltavan liikkumisen suositukset 10.6.2020. Lue tiedote

Hyvää oloa odotusaikaan – liikkumisen suositus raskaana oleville 

Viikoittainen liikkumisen suositus raskauden aikana (normaali raskaus)

UKK-instituutti julkaisi uuden liikkumisen suosituksen raskaana oleville 18.2.2021. Lue tiedote.  

Jaksamista vauva-arkeen – liikkumisen suositus synnytyksen jälkeen

Viikoittainen liikkumisen suositus synnytyksen jälkeen (normaali synnytys)

UKK-instituutti julkaisi uuden liikkumisen suosituksen enintään vuosi sitten synnyttäneille 18.2.2021. Lue tiedote.  

Muita liikkumisen suosituksia eri kohderyhmille 

Lasten ja nuorten suosituksia ei ole vielä päivitetty uusien kansainvälisten tutkimustulosten myötä. Muut erityissuositukset perustuvat vuonna 2009 päivitettyyn Liikuntapiirakkaan. Niitä tullaan uudistamaan talven 2020–21 aikana. 

Eri suosituksista voit lukea oheisista linkeistä. Suositusten kuvat, pdf-tiedostot ja linkit ovat kunkin suosituksen kohdalla.

Testaa liikkumisesi -verkkosovellus 

Verkkosovellus on suljettu. Uusi, päivitetty versio avautuu talvella 2021. 

Testaa liikkumisesi -sovellus perustui vuonna 2009 päivitettyyn Liikuntapiirakkaan täydennettynä päivittäisen istumisen arvioinnilla. Maksuton verkkosovellus uudistetaan vastaamaan lokakuussa 2019 päivitettyä liikkumisen suositusta. Sovellus huomioi jatkossa myös paikallaanolon tauottamisen, kevyen liikuskelun sekä riittävän unen vaikutukset terveyteen ja se kohdennetaan erilaisilla aikuisryhmille.  

Liikkumisen suositukset esillä radiossa 

UKK-instituutin asiantuntijat olivat kertomassa SUN radiossa päivitetyistä liikkumisen suosituksista. Kuuntele keskustelut liikkumisen suosituksista eri kohderyhmille. 

Päivitetty: 18.2.2021

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan