Hyppää sisältöön

Liikkumisen suositukset

Suositus taipuu moneen käyttötarkoitukseen 

Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista. 

Liikkumisen suosituksia voidaan käyttää liikkumisen määrää koskevassa yleisessä viestinnässä yksilöille. Suositus toimii ammattilaisten työkaluna ja hyvänä pohjana liikkumisen puheeksi ottamisessa ja liikuntaneuvonnassa. 

Suosituksia voidaan hyödyntää myös rakennettaessa aktiivisempaa koulupäivää ja työpäivää sekä pohdittaessa, millaista arjen tulisi olla erilaisissa hoivapalveluissa. Lisäksi suosituksia voidaan hyödyntää yhdyskuntasuunnitellussa, rakentamisessa ja sisustamisessa, kun mietitään, miten rakennettu ympäristömme vaikuttaa arjen aktiivisuuteemme.  

Liikkumalla terveyttä – liikkumisen suositus aikuisille 

Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille

UKK-instituutti julkaisi uuden aikuisten liikkumisen suosituksen 21.10.2019. Lue verkkolehtikirjoitus

Lasten ja nuorten liikkumissuositus

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisema uudistettu 7–17-vuotiaan lapsen ja nuoren liikkumissuositus

Vireyttä liikkumalla – liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille 

Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille

UKK-instituutti julkaisi uuden yli 65-vuotiaiden liikkumisen suosituksen 16.12.2019. Lue verkkolehtikirjoitus.  

Soveltaen liikkumalla hyvinvointia – soveltava liikkumisen suositus 

Viikoittainen liikkumisen suositus 

  • aikuisille, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut 
  • aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen 
  • aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla 

UKK-instituutti julkaisi uudet sovaltavan liikkumisen suositukset 10.6.2020. Lue tiedote

Hyvää oloa odotusaikaan – liikkumisen suositus raskaana oleville 

Viikoittainen liikkumisen suositus raskauden aikana (normaali raskaus)

UKK-instituutti julkaisi uuden liikkumisen suosituksen raskaana oleville 18.2.2021. Lue tiedote.  

Jaksamista vauva-arkeen – liikkumisen suositus synnytyksen jälkeen

Viikoittainen liikkumisen suositus synnytyksen jälkeen (normaali synnytys)

UKK-instituutti julkaisi uuden liikkumisen suosituksen enintään vuosi sitten synnyttäneille 18.2.2021. Lue tiedote.  

Arvioi liikkumisesi

Liikkumisen suosituksen verkkosovelluksella arvioit nykyisiä liikkumistottumuksiasi ja vertaat niitä liikkumisen suosituksiin.

Maksuton verkkosovellus auttaa selvittämään

  • liikutko tarpeeksi
  • nukutko riittävästi
  • kuinka aktiivista arkesi on.

Muita liikkumisen suosituksia eri kohderyhmille 

Seuraavia suosituksia ei ole päivitetty vuonna 2019 julkaistujen kansainvälisten tutkimuskoosteiden ja suositusten mukaisiksi. Voit lukea suosituksista oheisista linkeistä. Suositusten kuvat, pdf-tiedostot ja linkit löydät kunkin suosituksen esittelysivulta.

Liikkumisen suositukset esillä radiossa 

UKK-instituutin asiantuntijat olivat kertomassa SUN radiossa päivitetyistä liikkumisen suosituksista. Kuuntele keskustelut liikkumisen suosituksista eri kohderyhmille. 

Päivitetty: 2.10.2021

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan