Hyppää sisältöön

Liikkumisen suositukset

Suositus taipuu moneen käyttötarkoitukseen 

Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista. 

Liikkumisen suosituksia voidaan käyttää liikkumisen määrää koskevassa yleisessä viestinnässä yksilöille. Suositus toimii ammattilaisten työkaluna ja hyvänä pohjana liikkumisen puheeksi ottamisessa ja liikuntaneuvonnassa. 

Suosituksia voidaan hyödyntää myös rakennettaessa aktiivisempaa koulupäivää ja työpäivää sekä pohdittaessa, millaista arjen tulisi olla erilaisissa hoivapalveluissa. Lisäksi suosituksia voidaan hyödyntää yhdyskuntasuunnitellussa, rakentamisessa ja sisustamisessa, kun mietitään, miten rakennettu ympäristömme vaikuttaa arjen aktiivisuuteemme.  

Liikkumalla terveyttä – liikkumisen suositus aikuisille 

Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille suomeksi ja ruotsiksi

Lasten ja nuorten liikkumissuositus

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisema uudistettu 7–17-vuotiaan lapsen ja nuoren liikkumissuositus

Vireyttä liikkumalla – liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille 

Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

Soveltaen liikkumalla hyvinvointia – soveltava liikkumisen suositus 

Viikoittainen liikkumisen suositus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

  • aikuisille, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut 
  • aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen 
  • aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla 

Hyvää oloa odotusaikaan – liikkumisen suositus raskaana oleville 

Viikoittainen liikkumisen suositus raskauden aikana (normaali raskaus) seitsemällä kielellä

Jaksamista vauva-arkeen – liikkumisen suositus synnytyksen jälkeen

Viikoittainen liikkumisen suositus synnytyksen jälkeen (normaali synnytys) seitsemällä kielellä

Työkaluja liikkumisen suosituksesta

Arvioi liikkumisesi -verkkosovellus

Liikkumisen suosituksen verkkosovelluksella arvioit nykyisiä liikkumistottumuksiasi ja vertaat niitä liikkumisen suosituksiin.

Maksuton verkkosovellus auttaa selvittämään

  • liikutko tarpeeksi
  • nukutko riittävästi
  • kuinka aktiivista arkesi on.

Sovelluksessa on omat etenemispolut työikäisille, yli 65-vuotiaille, raskaana oleville, alle vuosi sitten synnyttäneille ja aikuisille, joiden liikkuminen on vaikeutunut. Sovellus on tarjolla suomeksi ja ruotsiksi.

Täytettävä liikkumisen suositus

Täytettävä liikkumisen suositus on työkalu liikkumisen nykytilanteen arviointiin ja suunnitelman laadintaan liikuntaneuvonnan tai elintapaohjauksen asiakkaan kanssa.

Työkalu auttaa

  • arvioimaan nykyisiä liikkumistottumuksia
  • vertaamaan nykyisiä liikkumistottumuksia suosituksiin
  • laatimaan toteutuskelpoisen suunnitelman liikkumisen lisäämiseksi tai monipuolistamiseksi.

Työkalusta on omat versionsa työikäisille aikuisille ja yli 65-vuotiaille ikäihmisille. Lomakkeiden apuna ovat esimerkkitäyttö ja käyttöohje.

Muita liikkumisen suosituksia eri kohderyhmille 

Seuraavia suosituksia ei ole päivitetty vuonna 2019 julkaistujen kansainvälisten tutkimuskoosteiden ja suositusten mukaisiksi. Voit lukea suosituksista oheisista linkeistä. Suositusten kuvat, pdf-tiedostot ja linkit löydät kunkin suosituksen esittelysivulta.

Liikkumisen suositukset esillä radiossa 

UKK-instituutin asiantuntijat olivat kertomassa SUN radiossa päivitetyistä liikkumisen suosituksista. Kuuntele keskustelut liikkumisen suosituksista eri kohderyhmille. 

Päivitetty: 2.3.2022

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan