Hyppää sisältöön

Liikuntavammojen ensiapu ja hoito

Liikuntavamman sattuessa nopea ensiapu on tärkeää vamman aiheuttaman haitan minimoimiseksi. Paraneminen on nopeampaa, kun hoito aloitetaan heti. 

Liikuntavamman ensiapuun pätee KKK-muistisääntö 

Jos vamma sattuu, muista KKK eli Kompressio – Koho – Kylmä. Ensiavun jälkeen muista vielä Koti (lepo ja tauko liikunnasta tarpeen mukaan) ja Kuormitus (varhainen kuormitus kivun sallimissa rajoissa).  

Liikuntavamman omatoiminen ensiapu 

  1. Kompressio eli puristus  
  • Purista vammakohtaa heti käsin itse tai pyydä apua. Sido vamma-alueen ympärille tukeva side. Huolehdi kuitenkin riittävästä verenkierrosta. Raajan normaalin värin ja tunnon tulee säilyä. Kompression tarkoituksena on tukkia verisuonet ja vähentää siten verenpurkaumaa vamma-alueella. 
  1. Kohoasento 
  • Nosta vammautunut raaja tai kehonosa kohoasentoon sydämen yläpuolelle. Nostettaessa loukkaantunut alue sydämen yläpuolelle, verenpaine laskee ja verenkierto vammakohdassa vähenee. 
  1. Kylmähoito 20 minuuttia 
  • Sido kylmäpakkaus tai jääpussi vamma-alueelle puristuksen säilyttämiseksi. Laita kylmäpakkauksen ja ihon väliin ohut kangas (esimerkiksi sukka tai pyyhe), jotta ihoalue ei palellu. Jatka kylmähoitoa 20 minuutin ajan. Kylmähoidon tarkoituksena on supistaa verisuonia ja vähentää verenpurkaumaa vamma-alueella. 

Liikuntavamman hoito 2–3 vuorokautta 

  1. Kompressio eli puristus 
  • Pidä vamma-alueen ympärillä tukevaa, mutta joustavaa sidettä. Huolehdi riittävästä verenkierrosta: raajan normaali väri ja tunto säilyy. 
  1. Kohoasento 
  • Pidä vammautunutta raajaa kohoasennossa aina kun mahdollista. 
  1. Kylmähoito 
  • Jatka kylmähoitoa useita kertoja päivässä esim. kahden tunnin välein, 15–20 minuuttia kerrallaan. Jätä joustoside eristeeksi: side estää ihon paleltumisen. 
  1. Koti 
  • Lyhytkestoinen liikkumattomuus tulehdusvaiheessa vamman jälkeen auttaa pitämään kudosvaurion ja arven mahdollisimman pienenä. Apuna voidaan käyttää ulkoisia tukia tai kyynärsauvoja. Jakson kesto riippuu vammautuneesta kudoksesta ja vamman vakavuudesta. 
  1. Kuormitus 
  • Varhainen kuormittaminen auttaa kudosta uusiutumaan optimaalisesti ja pitää yllä hermo-lihasjärjestelmän toimintaa. Optimaalinen kuormitus on monipuolista ja toiminnallista. Kuormituksen ei tulisi aiheuttaa kipua.  

Jos vamman aiheuttama kipu ja turvotus ovat voimakkaita, et pysty varaamaan raajalle tai vamma muuten mietityttää, hakeudu lääkärin vastaanotolle.  

Nilkan nyrjähdyksen hoito 

Nilkan nyrjähdys on yleisin liikuntavamma. Alla oleva infograafi havainnollistaa nilkan nyrjähdyksen hoitoa ja asteittaista liikuntaan paluuta. Nyrjähdyksen uusiutumisriski on kaksinkertainen ensimmäisen vuoden aikana. Huolellinen kuntoutus, tasapainoharjoittelu ja tuen tai teippauksen käyttö pienentävät vamman uusiutumisriskiä.  

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Infograafi-Nilkan-nyrjähdyksen-hoito-410x1024.png

Infograafi nilkan nyrjähdyksen hoidosta, Terve urheilija -ohjelma. 

Lue lisää liikuntavammojen hoidosta ja kuntoutuksesta terveurheilija.fi-sivuilta

Päivitetty: 24.11.2020

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan