Hyppää sisältöön

Työmatkakävelyn hyötyjä

Onko työmatkojen kävelemisestä hyötyä? 

Ehdottomasti – enemmän kuin ikinä uskoisi! 
Työmatkakävely on: 

Virkistävää 

Työmatkat ovat mahdollisuus omaan aikaan. Pieni kävelytuokio ennen työpäivää auttaa valmistautumaan päivän tapahtumiin. Paluumatka puolestaan rentouttaa ja irrottaa ajatukset työpäivän kiireistä. 

Ilmaista 

Käveleminen on ilmainen tapa kulkea työmatkat. Samalla se on maksuton liikuntaharrastus. Rahaa siis säästyy johonkin itselle tärkeään, kuten matkusteluun tai harrastukseen. Säästöä voi syntyä satoja euroja vuodessa. 

Ekologista 

Kävely ei saastuta ilmaa, aiheuta liikenneruuhkia tai tuota melua. Kertautuessaan pienikin muutos yksittäisen ihmisen käyttäytymisessä voi tehdä ympäristöstä terveellisemmän ja turvallisemman. 

Hyvä malli 

Lapset ja nuoret ottavat liikkumisen mallia vanhemmistaan ja lähipiiristään. Työmatkojen käveleminen ei siis tuota hyötyjä vain itselle, vaan heijastuu myös tulevien sukupolvien käyttäytymiseen ja hyvinvointiin. 

Terveellistä 

Jokainen lisäaskel on hyväksi terveydelle. Esimerkiksi lisäämällä 10 minuuttia kävelyä viitenä päivänä viikossa tarkoittaa peräti 50 minuuttia lisää liikuntaa viikossa. Ei siis ihme, että jopa joukkoliikenteen käyttäjät täyttävät terveysliikuntasuositukset useammin kuin henkilöautolla kulkijat. Puhumattakaan työmatkaliikkujista, joille myös kertyy vähemmän sairauslomapäiviä kuin autoilijoille. 

Kuntoa kohentavaa 

Työmatkakävely auttaa istumatyöntekijää pitämään yllä hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Kävely myös kohentaa fyysistä suorituskykyä – sitä selkeämmin, mitä huonommassa kunnossa on. Ruumiillisen työn tekijää kävely auttaa palautumaan työn fyysisistä rasituksista. Lisäksi työmatkaliikkujat pitävät painonsa paremmin kurissa kuin töihin autolla kulkevat kollegansa. 

Monta tapaa työmatkakävelyyn 

Työmatkat voi kävellä kokonaan tai osittain. Bussista voi esimerkiksi jäädä aikaisemmin pois ja kävellä loppupätkän. Kävellä voi myös vain toiseen suuntaan. Joka päiväkään ei tarvitse kävellä, vaan kävelypäivät voi suunnitella vaikkapa säätilan mukaan. Vauhtia on helppo säädellä mielialan ja muun päiväohjelman mukaan – aina ei ole kiva, että tulee hiki. Ja varusteiksi riittävät hyvät jalkineet. 

Minna Aittasalo 

19.10.2020

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan