Hyppää sisältöön

Lasten ja nuorten liikkumissuositus

7–17-vuotiaan lapsen ja nuoren liikkumissuositus

Reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään tunti päivässä

Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa
liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä
huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.

Lasten ja nuorten liikkumissuosituksen kuvituskuva.
Kuva 1. Lasten ja nuorten liikkumissuosituksen keskeiset viestit.

Lasten ja nuorten liikkumissuosituksessa kuvataan parhaaseen tieteelliseen näyttöön perustuen, kuinka paljon ja millaista liikuntaa lapset ja nuoret tarvitsevat hyvinvointinsa turvaamiseksi.

Suosituksen mukaan olisi hyvä liikkua viikon jokaisena päivänä ja suurimman osan liikkumisesta tulisi olla kestävyystyyppistä. Teholtaan rasittavaa kestävyystyyppistä liikkumista sekä lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista tulisi tehdä vähintään kolmena päivänä viikossa. Liikkumisen tulisi olla monipuolista, jolloin erilaiset liikuntataidot kehittyvät. Myös liikkuvuuteen on hyvä kiinnittää huomiota.

Suosituksen mukainen määrä liikkumista voi kertyä useista liikkumisen hetkistä päivän aikana. Vähäisempikin liikkumisen määrä on hyödyllistä, vaikka suositus ei täyttyisikään viikon jokaisena päivänä.

Liikkumisen ilo auttaa pysyvien liikkumistottumusten ja harrastusten löytämisessä. Turvallinen ja yhdenvertaisesti saavutettava päivittäinen liikkuminen kuuluu kaikille lapsille ja nuorille.

Aineistoja liikkumissuosituksesta 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille

Katso myös verkkosivut lasten ja nuorten liikkumissuosituksesta ruotsiksi ja englanniksi.

Liikkumissuosituksen "Paranna kestävyyttä" -osan kuvituskuva.

Paranna kestävyyttä 3 kertaa viikossa

Nosta reilusti sykettä ja hengästy.

Tykkäisitkö esimerkiksi uinnista, reippaasta kävelystä, pyöräilystä, jalkapallosta, koripallosta, juoksusta, luistelusta tai hiihdosta?

Liikkumissuosituksen "Vahvista lihaksia ja luustoa" -osan kuvituskuva.

Vahvista lihaksia ja luustoa 3 kertaa viikossa

Huomioi notkeus, tasapaino ja ketteryys.

Tykkäisitkö esimerkiksi salibandystä, sulkapallosta, lentopallosta, skeittauksesta, tanssista, trampoliinihyppelystä, ryhmäliikuntatunneista, parkourista tai kiipeilystä?

Liikkumissuosituksen paikallaanolon pätkimistä koskevan osan kuvituskuva.

Pysy virkeänä

Tauota runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa.

Pystyisitkö esimerkiksi jaloittelemaan tunnin välein, rajaamaan ruutuaikaa tai taukojumppaamaan?

Liikkumissuosituksen "Liiku aina kun voit" -osan kuvituskuva.

Lisää hyvää oloa

Liiku aina kun voit. Täydennä liikuntaharrastuksia arjen liikkumisella.

Pystyisitkö esimerkiksi kävelemään tai pyöräilemään koulumatkat, valitsemaan portaat hissin sijasta tai ulkoiluttamaan koiraa?

Liikkumissuosituksen "Palaudu päivästä" -osan kuvituskuva.

Palaudu päivästä

Nuku riittävästi. Anna aivoille aikaa jäsentää ajatuksia ja rakentaa uutta.

Katso video kouluikäisten liikkumissuosituksesta. Video on minuutin mittainen ja se on katsottavissa YouTubessa.

Iloa ja kivaa tekemistä liikkumalla. Kouluikäisten liikkumissuositus.

Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille. 2021. Esitys SlideSharessa:

Liikkumissuosituksen julkistamistilaisuuden asiantuntijapuheenvuorojen esitykset 7.4.2021 (pdf)

Lähde

Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille. 2021. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisusarja 2021:19.

Tutustu myös suosituksen perustaan, joka esitellään suositusjulkaisussa.

Päivitetty: 23.11.2022

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan