Hyppää sisältöön

Vinkkejä liikkumisen suositusten täyttämiseen

Tälle sivulle täydennetään vinkkejä, jotka auttavat lisäämään liikettä ja muilla tavoin täyttämään liikkumisen suosituksen eri osioiden tavoitetilaa tai vähimmäissuosituksia. Vinkit liittyvät liikkumisen suosituksen verkkosovellukseen, joka avautuu alkuvuonna 2021.

Vinkit on ryhmitelty suosituksen osa-alueiden mukaan.

Vinkit soveltuvat seuraaville kohderyhmille

18–64-vuotiaat

yli 65-vuotiaat

raskaana olevat

alle vuosi sitten synnyttäneet

aikuiset, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut

aikuiset, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen

aikuiset, jotka liikkuvat pyörätuolilla

Palauttavaa unta

  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivulla on taulukko sopivan unimäärän tunnistamiseen ja vinkkejä hyvään uneen: Ohjeita hyvään uneen
  • Myös Työterveyslaitoksen verkkosivulle on koottu vinkkejä hyvään uneen, vireyteen ja palautumiseen: Uni ja palautuminen

Taukoja paikallaanoloon

Kevyttä liikuskelua

Reipasta tai rasittavaa liikkumista

  • UKK-instituutin verkkosivulle on koottu vinkkejä, kuinka voit pysähtyä pohtimaan omia liikkumiseen liittyviä ajatuksiasi ja kokeilla, kuinka liikettä voisi sisällyttää itselle tärkeisiin, tuttuihin arjen tilanteisiin: Miten lähteä liikkeelle?
  • Työterveyslaitoksen verkkosivulle on koottu 10 vinkkiä liikkumisen aloittamiseen. Vinkit pohjautuvat Voimaa arkeen -oppaaseen (Työterveyslaitos, 2015): Näin pidät kiinni liikunnasta

Lihaskuntoa ja liikehallintaa

  • UKK-instituutin verkkosivuille on koottu videoituja harjoitusliikkeitä lihaskunto- ja liikehallintaharjoitteluun. Liikkeet on jaoteltu kolmelle tasolle: helppo, keskitaso ja vaativa, josta voit valita itsellesi ja omalle kuntotasollesi sopivan vaihtoehdon: Lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävät harjoitukset

Yli 65-vuotiaat

  • UKK-instituutin verkkosivuilla on ikäihmisille suunnattuja jumppia, joissa harjoitetaan tasapainoa ja lihasvoimaa. Voit valita keskitason ja haastavan jumpan väliltä tai tehdä vaikka molemmat: Lihasvoima- ja tasapainojumppaa
  • Voimaa vanhuuteen -ohjelman verkkosivuilla on ikäihmisille sopivia vinkkejä tasapainoharjoitteluun, mutta vinkit sopivat hyvin myös nuoremmille henkilöille: Tasapainoharjoittelu
  • Voimaa vanhuuteen -sivuilla on vinkkejä myös kuntosalilla toteutettavaan lihasvoimaharjoitteluun: Voimaharjoittelu
  • Voimaa vanhuuteen -ohjelman verkkosivuilla on monipuolisia jumppavideoita ikäihmisten voima- ja tasapainoharjoitteluun. Sivustolla on useita eri tasoisia noin puoli tuntia kestäviä jumppavideoita: Jumppavideot
  • Vanhustyön keskusliiton -verkkosivuille on koottu monipuolisia liikuntaohjeita ja -vinkkejä ikäihmisille. Ohjeita voi seurata näytöltä ja osan niistä voi myös tulostaa: Jumppaohjeita

Raskaana olevat

  • Myös Lääkärikirja Duodecimin verkkosivulla on tietoa raskausajan liikkumisesta. Terveen äidin on turvallista liikkua raskausaikana: Raskaus ja liikunta

Alle vuosi sitten synnyttäneet

Tämä sivu on kesken ja täydentyy siihen mennessä, kun verkkosovellus avataan.

Sivulta löydät vinkkejä seuraavia ryhmiä koskien:

  • 18–64-vuotiaat
  • yli 65-vuotiaat
  • raskaana olevat
  • alle vuosi sitten synnyttäneet
  • soveltaen liikkuvat aikuiset
    • joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut
    • jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen
    • jotka liikkuvat pyörätuolilla.

Päivitetty: 14.1.2021

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan