Hyppää sisältöön

Vinkkejä liikkumisen suositusten täyttämiseen

Tämä koostesivu tarjoaa vinkkejä, jotka auttavat lisäämään liikettä ja muilla tavoin täyttämään liikkumisen suosituksen eri osioiden tavoitetilaa tai vähimmäissuosituksia. Vinkit liittyvät liikkumisen suosituksen verkkosovellukseen.

Vinkit on ryhmitelty suosituksen osa-alueiden mukaan.

Vinkit soveltuvat seuraaville kohderyhmille

18–64-vuotiaat

yli 65-vuotiaat

Sivun lopussa on lisäksi vinkkejä seuraavia kohderyhmiä koskien

Palauttavaa unta

  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivulla on taulukko sopivan unimäärän tunnistamiseen ja vinkkejä hyvään uneen: Ohjeita hyvään uneen
  • Myös Työterveyslaitoksen verkkosivulle on koottu vinkkejä hyvään uneen, vireyteen ja palautumiseen: Uni ja palautuminen

Taukoja paikallaanoloon

Kevyttä liikuskelua

Reipasta tai rasittavaa liikkumista

  • UKK-instituutin verkkosivulle on koottu vinkkejä, kuinka voit pysähtyä pohtimaan omia liikkumiseen liittyviä ajatuksiasi ja kokeilla, kuinka liikettä voisi sisällyttää itselle tärkeisiin, tuttuihin arjen tilanteisiin: Miten lähteä liikkeelle?
  • Työterveyslaitoksen verkkosivulle on koottu 10 vinkkiä liikkumisen aloittamiseen. Vinkit pohjautuvat Voimaa arkeen -oppaaseen (Työterveyslaitos, 2015): Näin pidät kiinni liikunnasta

Lihaskuntoa ja liikehallintaa

  • UKK-instituutin verkkosivuille on koottu videoituja harjoitusliikkeitä lihaskunto- ja liikehallintaharjoitteluun. Liikkeet on jaoteltu kolmelle tasolle: helppo, keskitaso ja vaativa, josta voit valita itsellesi ja omalle kuntotasollesi sopivan vaihtoehdon: Lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävät harjoitukset

Yli 65-vuotiaat: lihasvoima, tasapaino ja notkeus

  • UKK-instituutin verkkosivuilla on ikäihmisille suunnattuja jumppia, joissa harjoitetaan tasapainoa ja lihasvoimaa. Voit valita keskitason ja haastavan jumpan väliltä tai tehdä vaikka molemmat: Lihasvoima- ja tasapainojumppaa
  • Voimaa vanhuuteen -ohjelman verkkosivuilla on ikäihmisille sopivia vinkkejä tasapainoharjoitteluun, mutta vinkit sopivat hyvin myös nuoremmille henkilöille: Tasapainoharjoittelu
  • Voimaa vanhuuteen -sivuilla on vinkkejä myös kuntosalilla toteutettavaan lihasvoimaharjoitteluun: Voimaharjoittelu
  • Voimaa vanhuuteen -ohjelman verkkosivuilla on monipuolisia jumppavideoita ikäihmisten voima- ja tasapainoharjoitteluun. Sivustolla on useita eri tasoisia noin puoli tuntia kestäviä jumppavideoita: Jumppavideot
  • Vanhustyön keskusliiton verkkosivuille on koottu monipuolisia liikuntaohjeita ja -vinkkejä ikäihmisille. Ohjeita voi seurata näytöltä ja osan niistä voi myös tulostaa: Jumppaohjeita

Raskaana olevat

  • Myös Lääkärikirja Duodecimin verkkosivulla on tietoa raskausajan liikkumisesta. Terveen äidin on turvallista liikkua raskausaikana: Raskaus ja liikunta

Alle vuosi sitten synnyttäneet

Soveltaen liikkuvat aikuiset

Aikuiset, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut

Aikuiset, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen

Aikuiset, jotka liikkuvat pyörätuolilla

Vinkkaa sivusto, jonka voimme lisätä soveltavan liikunnan osioon avuksi muille sivulla vieraileville. Kerro vinkkisi: viestinta(a)ukkinstituutti.fi

Tältä koostesivulta löydät vinkkejä liikkumisen suosituksen täyttämiseen seuraavia ryhmiä koskien:

Päivitetty: 2.3.2021

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan