Hyppää sisältöön

Liikunta

Liikunta on tehokkain yksittäinen keino ehkäistä kaatumisia. Liikunnan tulee olla lihasvoimaa, tasapainoa ja liikkumiskykyä edistävää, jotta se ehkäisisi kaatumisia tehokkaasti.

Tälle sivulle on koottu eri järjestöjen ja muiden toimijoiden tuottamaa liikuntaan liittyvää materiaalia, jota myös järjestö- ja yhdistystoimijat voivat hyödyntää oman kaatumisten ehkäisytyönsä tukena.

Materiaaleja turvallisen liikunnan tueksi

Hengitysliitto

Hengitysliiton verkkosivuilta löydät liikuntavinkkejä ja -videoita erityisesti hengityssairaille. Liikuntavinkit ja -videot sopivat käytettäväksi myös kaatumisten ehkäisytyössä.

Ikäinstituutti

Seuraavia Ikäinstituutin materiaaleja voit käyttää myös kaatumisten ehkäisytyössä:

Myös seuraavia materiaaleja voi käyttää kaatumisten ehkäisy -työn tukena:

Vissa materialer finns även på svenska:

Vissa materialer finns även på svenska: Kom i gång gymnastikprogram för hemmabruk (A4), Träna upp balansen gymnastikprogram (A4), Veckans rörelse -kort för att träna styrkan och balansen, Användarhandbok för Veckans rörelse -korten.

Luustoliitto

Luustoliiton verkkosivulta löydät kotivoimisteluvideoita. Kolmen tason kotivoimisteluohjelmat ovat tilattavissa myös esitteinä ja julisteina.

Esite- ja julistesivulta löydät myös muut luustoliiton materiaalit, jotka sopivat käytettäväksi myös kaatumisten ehkäisytyössä.

Tampereen diabetesyhdistys ry.

Tampereen Diabetesyhdistyksen verkkosivuilta löydät myös tietoa liikunnasta. Kaatumisten ehkäisytyössä voit käyttää esimerkiksi tasapainojumppaohjetta.

Vanhustyön keskusliitto

Vanhustyön keskusliiton Vahvike-sivustolta löydät paljon vinkkejä liikuntaan esimerkiksi jumppaohjeita, jotka sopivat käytettäväksi myös kaatumisten ehkäisytyössä.

Päivitetty: 29.10.2020

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan