Esimerkkikuvat näyttävät, miten eri tavoin liikkumista voi kertyä omatoimisesti liikkuvalle ja tavoitteellisesti urheilevalle 5.-luokkalaiselle, 8.-luokkalaiselle ja toisen asteen 1. vuosikurssin opiskelijalle. Esimerkkikuvia voivat käyttää apunaan esimerkiksi opettajat, kouluterveydenhoitajat ja valmentajat.
Eri värit kuvaavat liikkumisen koettua tehoa. Tehoalueet on avattu esimerkkikuvan ylälaidassa. Tumman vihreä kuvastaa rasittavaa liikkumista, vaalean vihreä reipasta liikkumista, keltainen kevyttä liikkumista ja turkoosi lihaksia sekä luustoa vahvistavaa liikkumista.
Useat värit yhdessä liikkumiskerrassa kuvaavat sitä, että liikkuminen sisältää eri tehoista ja tyyppistä liikkumista. Turkoosilla värillä halutaan myös korostaa monipuolisen alkuverryttelyn tärkeyttä tulevaan harjoitukseen valmistavana ja liikuntavammoja ehkäisevänä toimena. Hyvä alkuverryttely sisältää hengästyttävää ja sykettä nostattavaa liikkumista sekä lihaksia ja hermostoa aktivoivia lihaskunto- ja liikehallintaharjoitteita.
Omatoimisesti liikkuvan liikkumismäärään on laskettu mukaan liikkumissuosituksen mukainen reipas ja rasittava liikkuminen. Tavoitteellisesti urheilevan lapsen ja nuoren kokonaisliikkumismäärään on laskettu yhteen sekä kevyt, reipas että rasittava liikkuminen. Yleisesti ajatellaan, että tavoitteellisesti urheileville lapsille ja nuorille liikkumista tulisi kertyä eri muodoissa vähintään 20 tuntia. Liikkumisen tulisi olla monipuolista, jotta eri ominaisuudet kehittyvät tasaisesti. Monipuolinen liikkuminen on erittäin tärkeää myös liikuntavammojen ehkäisemiseksi.