Hyppää sisältöön

Oma selkä -harjoitusohjelma

Liikuntaohjelma selkävaivojen omatoimiseen hallintaan 

Liike ja liikkuminen ovat tehokkain keino vähentää selkäkipua, parantaa toimintakykyä ja elämänlaatua.  

Oma selkä -ohjelma tarjoaa harjoitusvideoita selän omatoimiseen lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteluun. Tutustu UKK-instituutin selkätutkijoiden suunnittelemiin ja tutkimusnäyttöön perustuviin lihaskuntoharjoitusohjelmiin. 

Oma selkä -ohjelman harjoitusvideot 

Lihaskuntoharjoitukset 

Aloita tästä 

Aloita tästä -harjoitus on sopiva valinta lihaskuntoharjoittelun aloittamiseen 4─6 viikkoa akuutin alaselkäkivun alkamisen jälkeen. 

Lisää tehoa 

Lisää tehoa -harjoituksen liikkeet tuovat asteittain lisää haasteita kehon hallintaan sekä lihasvoiman ja kestävyyden harjoittamiseen. 

Haasta itsesi 

Haasta itsesi -harjoituksen liikkeet tuovat asteittain lisää haasteita kehon hallintaan sekä lihasvoiman ja kestävyyden harjoittamiseen. 

Liikkuvuusharjoitus 

Liikkuvuusharjoitusten tavoitteena on lihaskireyksien hellittäminen ja liikkuvuuden ylläpito tai lisääminen selässä, etenkin rintarangan alueella sekä olka- ja lonkkanivelissä. Oma selkä -ohjelman harjoitukset tehdään hengityksen tahdissa.

Rentoutus 

Rentoutusasento 

Videosta saat vinkkejä mukavan, selälle sopivan rentoutumisasennon löytämiseen. Voit rentoutua ohjatusti Oma selkä -ohjelman lihaskuntoharjoituksen jälkeen tai itsenäisenä harjoituksena. 

Loppurentoutus 

Voit rentoutua ohjatusti joko lihaskuntoharjoituksen jälkeen tai tehdä itsenäisen rentoutusharjoituksen. 

Päivitetty: 11.11.2020

Jaa somessa:
Takaisin sivun yläreunaan